Nieuw orgel
Schmidt orgel 1818

Flentrop orgel van de Hervormde Gemeente te Dinteloord

Het orgel

Het Flentrop orgel dat in 1950 in de Hervormde Gemeente van Dinteloord in gebruik is genomen is geplaatst in een nis boven de preekstoel. Het is als het ware in een te kleine ruimte geperst. Dit is meer in overeenstemming met de visie die men in bepaalde kring op de te verwachten liturgische ontwikkelingen had kort na de oorlog. Het werd in 1950 opgeleverd door de firma Flentrop uit Zaandam en ingespeeld door de adviseurs Dolf Hendrikse en Lambert Erne. De eerste organisten waren de heer Antoon Vogelaar en de heer P.J. Prince.

Dispositie
Hoofdwerk
Holpijp 8'
Prestant 4' (front)
Octaaf 2'
Quint 1 1/3'
Mixtuur 3-5 sterk (gewijzigd)
Trompet 8' (was Dulciaan 16')

Rugwerk
Gedekt 8'
Gemshoorn 4'
Prestant 2'
Nasard 2 2/3' (was Cimbel 3 sterk)
Dulciaan 8' (was Vox Humane 8')

Pedaal
Bourdon 16'
Prestant 8' (front)
Koppels: Hoofdwerk - Rugwerk en Pedaal - Hoofdwerk
Klavieromvang: 53 toetsen
Pedaalomvang: 27 toetsen

In 1978 werden wijzigingen door orgelbouwer J.L. Van den Heuvel uit Dordrecht. Het orgel bevat ongeveer 650 pijpen.

In 1949 heeft er tijdelijk een ander front gestaan. De speeltafel was voorzien aan de achterkant van het orgel.